Tirsdag 11. februar, 17.30 - 19.00

Bevermøte: Cap Handy-blindhet.

CapHandy - blindhet
Speiderne skal ved hjelp av aktiviteter oppleve hvordan det kan føles å være blind.
Hvorfor
Oppleve hva det vil si å være funksjonhemmet gjennom å prøve det selv.

Bidrar til følgende mål
K-1Utvikle dine sanser, motorikk og koordinasjonsevne.
L-8Utvikle forståelse for hvordan forskjellige fysiske og psykiske funksjonsutfordringer kan påvirke livskvaliteten.
S-13Bli kjent med ulike kulturer og samfunnsgrupper, og mennesker som tilhører disse.
V-7Utvikle evne til empati og solidaritet.
Forberedelser og forkunnskap
Hvilken farge er det på blindestokker? Når ble punktskriften oppfunnet? Er det noen i kolonien som har en funksjonshemmelse?

Utstyr
Pinner til blindestokk

Punktskrift

Speiderskjerf

Forskjellige gjenstander til Kims lek

Fremgangsmåte
Beverne/småspeiderne må forsøke å gå med bind for øynene og må hjelpe seg med en blindestokk.
Går det an å lese blindeskrift? Se forskjell på punktskrift og vanlige bokstaver.
Lederene leser ulike historier, hvor beverene/ småspeiderne skal danne seg bilder av historiene.
Tegn i blinde.
Føl forskjellene på ulike mynter. Er det lett å kjenne forskjellene?
Leker:

Blindebukk
Føle-Kim: En person får bind for øynene, og blir fortalt hvilke gjenstander som ligger foran ham/henne. En av gjenstandene fjernes. Personen skal nå ved hjelp av fingrene finne ut hvilken gjenstand som er borte. Hvis dere bruker flere gjenstander som har nesten lik form blir det ekstra vanskelig.
Hvilken ting er dette? Denne oppgaven krever samarbeid og en relativt stor gjenstand. Lederen velger gjenstand og leder leiken. Beverene/småspeiderne får bind for øynene, og får kjenne på hver sin lille del av gjenstanden. Etterpå skal de sammen diskutere seg fram til hvilken gjenstan dette er.

  • Speiderkjelleren
  • Lise Marie Vareberg, 93461289
  • Speiderskjerf, klær etter vær, refleks og hodelykt.
  • Meld frafall
  • Frafall:
Annonse
Hjelp oss med grasrota andelen